fredag den 17. februar 2012

De bedste fastalavnsboller




Nu er det snart fastalavn og dermed også tid til fastalavnsboller! De smager jo så skønt, synes virkelig man burde lave dem noget oftere.. Anyway, har fundet en rigtig god opskrift som jeg nu vil dele med jer. Har mixet en god bolle opskrift med Mette Blomsterbergs cremeopskrift. Prøv at lave dem i vil ikke fortryde det :-)

Boller:
- ca. 20 boller

500 g mel
50 g gær
2 dl mælk
100 g smør
2 æg
50 g sukker
1 tsk salt

Creme:

2½ dl. mælk - gerne sødmælk for bedre smag!
½ stang vanillie
35 g sukker
2 æggeblommer
20 g maizena mel

Fremgangsmåde:

Gæren røres ud i den lunke mælk og derefter tilsættes de andre ingredienser. Ældt dejen og hold evt. igen med melen da det kan gøre bollerne for tunge. Lad dejen hæve i 30 min.
I de 30 min kan du så lave cremen.
Du sætter 2 dl. mælk over til kogning.
Flæk vanilliestangen og løsen korne, og bland dem med noget af det sukker du skal bruge i cremen. Kom vanilliesukkeret, resten af sukkeret, resten af mælken, æggeblommere og maizenamelen sammen i en skål og pisk den. Når mælken koger, kommes den blandning du lige har lavet i og der piskes til cremen tykner.
Sæt ovnen på 210 grader
Når har bollerne hævet den tid de skal, så kan du vælge og rulle dem tynde som pangekager, komme en klump creme i midten og lukke dem sammen, eller du kan trykke dem flade som jeg har gjort på billede, putte creme og hvad du ellers ønsker i midten.
Pensel evt. med mælk og bag dem så i ca. 12 min.
Lav en skøn chokoladeglasur og server dem.

Velbekommen.


Ingen kommentarer: